Fasolka szparagowa i marchewka – wrześniowe warzywa

Fasolka szparagowa, jak i pozostałe inne strączki znane są w kuchni na całym świecie od setek lat. Tak samo jest z marchewką, która będzie towarzyszyła nam we wrześniu w naszych kuchniach. Obydwa warzywa mają dużo witamin, minerałów i ich spożycie niesie  ze sobą liczne dobrodziejstwa dla naszego zdrowia Przypatrzmy się ich właściwościom nieco bliżej.

Fasolka szparagowa

Fasolki szparagowe w Polsce mamy dwie: żółtą o delikatnym smaku i zieloną bardziej ostrą. Poza smakiem, podstawowymi różnicami między nimi są:

  • odmiana zielona jest bogatsza w witaminę A i kwas foliowy
  • żółta fasolka zawiera więcej fosforu i potasu

Poza tymi witaminami i minerałami, występują w nich także witaminy C, K i E oraz witaminy z grupy B. Szparagówka jest bogata we flawonoidy, czyli silne przeciwutleniacze, które chronią nas przed działaniem wolnych rodników, zmniejszając ryzyko rozwoju chorób nowotworowych. Spośród minerałów możemy wymienić jeszcze żelazo, magnez, wapń, sód i śladowe ilości cynku.

Obydwa rodzaje, zalecane są osobom cierpiącym na cukrzycę, z uwagi na niską kaloryczność, niski indeks glikemiczny oraz dużą zawartość błonnika. Błonnik także wesprze osoby, które mają problemy z zaparciami. Ważne jest też, że jak każde warzywo czy owoc zawierajace witaminę C, spożywanie fasolki wspiera naszą odporność i wzmacnia układ krwionośny.

Fasolka wykazuje działania moczopędne, co może być wspierające przy leczeniu artretyzmu, chorób nerek i pęcherza moczowego. Jednocześnie działa oczyszczająco, usuwając toksyny z organizmu.

Fasolkę spożywamy wyłącznie po obróbce termicznej, gdyż zawiera toksyczne dla ludzi roślinne białko, ulegające rozkładowi dopiero w procesie gotowania.

Marchewka

Marchewka to bogate źródło witamin: B, C, D, E, K i beta- karotenu (prowitamina A) oraz minerałów takich jak wapń, żelazo, fosfor, chrom, magnez, potas, sód, jod, krzem, chlor i siarka.A na dodatek w 100 g jest tylko ok.35 kcal i dużo błonnika! 

„Ruda” słynie ze swoich właściwości w zakresie pozytywnego wpływu na wzrok i skórę (w tym trądzik). Jako pokarm zasadowy działa oczyszczająco, szczególnie na zakwaszenie krwi czy reumatyzm. To doskonały wybór przy leczeniu zaparć czy łagodzeniu stanów zapalnych błon śluzowych żołądka i jelit. Razem z fasolką szparagową jest produktem polecanym dla diabetyków. Poza tym fantastycznie zaspokaja apetyt na słodycze!

W następnym wpisie kilka inspiracji na wykorzystanie fasolki i marchewki w codziennej diecie! Ale już dziś zapraszamy na pyszne ciasto marchewkowe!

Komentarze