Jak zadbać o naszą tarczycę?

Jak się wspomóc w schorzeniach tarczycy i na co zwrócić uwagę?
 

# Witamina D

Kontakt ze słońcem jest najlepszym źródłem tej witaminy. Niestety, tylko kilka miesięcy w roku w naszej strefie klimatycznej jest to możliwe. Ważne, aby nie stosować podczas ekspozycji słonecznej żadnych preparatów z filtrami. W pozostałym okresie obowiązkowo należy ją suplementować. Z reguły, osoby cierpiące na niedoczynność tarczycy, mają niski jej poziom. Słońce jest lekarstwem, z którego należy odpowiednio korzystać. Warto smarować się naturalnymi substancjami jak olej kokosowy czy olej z pestek malin. Właściwie ten hormon, nie witamina, odpowiada za transport hormonów tarczycy.
 
# Odkwaszenie organizmu

Istotne jest stosowanie diety alkalicznej. pH jest kluczem w każdej chorobie przewlekłej. Zrezygnujmy z przetworzonej żywności, sztucznych barwników, aromatów, konserwantów, puszkowanej żywności (aluminium), syropów glukozowych, maltodekstryny i innych wysokoprzetworzonych produktów z kukurydzy.
 
Warto wspomnieć o odpowiedniej mikroflorze jelit. Prawidłowa flora jelitowa wytwarza enzym odpowiadający za uaktywnienie hormonu tarczycy. Na ratunek przybywają warzywa kiszone niepasteryzowane.
 
Zielone warzywa liściaste – bogactwo chlorofilu i wolnych aminokwasów. Wykazują silne właściwości alkalizujące i detoksykacyjne. Dodatkowe źródło magnezu. Obowiązkowa pozycja w codziennej diecie odkwaszającej.
 
# Podstępni przyjaciele – gluten i kazeina

Dieta pozbawiona białka zbóż i białka mleka jest stosowana w schorzeniach tarczycy na podłożu autoimmnunologicznym, nie tylko u osób z wykrytą nietolerancją. Spożywanie białek, które wywołują reakcje zapalną w naszym organizmie, dodatkowo będzie powodować uszkodzenie komórek tarczycy za pomocą własnego układu odpornościowego. W niektórych przypadkach konieczne jest również wyeliminowanie z diety jajek i soi.
 
# Mikroelementy

Jod

Oczywiście nie mogłabym jego ominąć. Najważniejszy, zapomniany przez współczesną medycynę, odepchnięty na bok z przyklejoną karteczką „szkodliwy” ! A tak cenny i nam potrzebny..
Co, dlaczego, jak suplementować – odpowiedź znajdziecie w części pierwszej „Choroby tarczycy” 🙂

 

 
Selen

To niezbędny pierwiastek w konwersji hormonów tarczycy. Stabilizuje ich metabolizm, wzmacnia układ odpornościowy oraz pomaga w usuwaniu metali ciężkich z organizmu. Jeśli suplementujemy jod konieczne jest równoczesne przyjmowanie selenu. Znajdziemy go głównie w orzechach brazylijskich i pestkach dyni.
 
Cynk

Spełnia wiele ważnych funkcji m.in.: łagodzi objawy chorób autoimmunizacyjnych, wzmacnia odporność oraz wykazuje korzystne działania u osób z niedoczynnością tarczycy. Pomaga w stymulowaniu przysadki mózgowej do sygnalizacji tarczycy. Źródłem cynku są pestki dyni.
 
Magnez

Równie ważny jak selen w przyswajaniu jodu. Najlepiej stosować transdermalnie tak jak jod np. w postaci oliwki magnezowej, którą łatwo możemy sami wykonać w domu z wody destylowanej i czystego chlorku magnezowego sześciowodnego.
 
# Zimnotłoczone tłuszcze roślinne

O utwardzonych tłuszczach roślinnych już była mowa. Obowiązkowym elementem diety są kwasy Omega-3. Cierpimy na nadmiar kwasów Omega-6 w diecie i niedobór Omega-3. Zakłócenie tej proporcji w tym kierunku, działa prozapalnie i pronowotworowo.
 
# Witamina C

Jej silne właściwości antyoksydacyjne poprawiają mechanizm transportu komórkowego jodu.
 
# Aktywność fizyczna

Pobudza pracę tarczycy.
 
# Aminokwas L-tyrozyna

Naturalnie pomaga w produkcji swoistych hormonów tarczycy. Jest aminokwasem względnie egzogennym. Oznacza to, że częściowo organizm jest w stanie go sam syntetyzować, pozostałą część musimy dostarczyć z pożywienia. Wykorzystywana ona jest przez trzustkę do syntezy białek, przez co wpływa na podwyższenie poziomu metabolizmu i zwiększenie ilość głównego hormonu, wydzielanego przez tarczycę.
 

 
# Unikaj źródeł fluoru w codziennej pielęgnacji

Przy zdiagnozowanych schorzeniach warto wyeliminować herbatę i kawę. Jak wspomniałam, zwiększają wydzielanie hormonów „stresowych” jak również obok wody pitnej są głównym źródłem fluoru, włącznie z zieloną herbatą. Jest zdecydowanie zdrowszy napój, posiadający większą siłę antyoksydacyjną i nie posiadający wad. Jest nim napar z czystka.
 
Nieodłącznym elementem zachowania zdrowia jest zamiana popularnych dezodorantów, antypespirantów, kremów, past do zębów, płukanek na produkty naturalne. Pamiętajmy, że skóra jest ogromnym organem, przez który wszystko przenika do wnętrza naszego ciała. Niestety, wgłębiając się w skład kosmetyków, produktów do pielęgnacji jest podobnie jak z żywnością dostępną na półkach sklepowych. „Zdrowa żywność” to tylko jeden z działów w naszych sklepach. Co w takim razie znajduje się w pozostałej części?

 

Zespół Farmy Świętokrzyskiej

Podziel się...Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page

Komentarze