Niedobory witamin cz.2

Czas na witaminy z grupy B

Część syntetyzowana przez bakterie bytujące w jelitach, stąd tak ważne jest dbanie o prawidłowy rozwój korzystnej flory bakteryjnej.

Leki, używki, niewłaściwa dieta niszczy pożytecznych mieszkańców przewodu pokarmowego (!)

Witamina B1 = tiamina

Osoby z jej niedoborem częściej padają ofiarą komarów! J

Problemy z układem sercowo – naczyniowym jak nieregularne tętno, kołatanie serca, obrzęki kończyn. Zaburzenia ze strony układu nerwowego: ataki paniki, stany lękowe, nerwowość, drażliwość, oczopląs, depresja, zaburzenia pamięci i koncentracji.

Drożdże, pestki słonecznika, kiełki pszenicy, groch i groszek, pistacje, fasola, gryka, pieczywo razowe.

!

Witamina B2 = ryboflawina

Przekrwione oczy, nadwrażliwość na światło, uszkodzenie rogówki, uczucie piasku pod powiekami, zapalenie spojówek, spierzchnięte usta/popękane kąciki ust, infekcje jamy ustnej (afty, pleśniawki), wypadanie włosów, łojotok, łamliwe paznokcie, zaburzenia koncentracji, zawroty głowy, bezsenność, niedokrwistość.

Produkty zbożowe, rośliny strączkowe (groch, fasola, soja), zielone warzywa liściaste, migdały, orzechy włoskie, grzyby, drożdże, ryby, małże.

!

Witamina B3 (PP) = niacyna/kwas nikotynowy

Potrzebujemy jej najwięcej ze wszystkich witamin z grupy B. Bierze udział w ponad 300 reakcjach biochemicznych.

„Niacyna to najlepsza z obecnie dostępnych substancji stosowanych w celu kontroli poziomu cholesterolu.” William Parsons

Szpitale psychiatryczne milczą na jej temat.. poprawnie przeprowadzona terapia witaminowa z jej głównym udziałem u chorych na depresję wykazuje niesamowite rezultaty (dr Abram Hoffer). Można liczyć na nią nie tylko w depresji ale również w nerwicach lękowych, alkoholizmie a nawet schizofrenii.

Parestezje (drętwienie, mrowienie kończyn), astma oskrzelowa, biegunki, zwiększony poziom cukru we krwi, wysoki cholesterol, osłabienie, bezsenność, migreny, depresja, agresja, drażliwość, niepokój, nadmierne pobudzenie, pogorszenie pamięci, bezsenność, choroby skóry: egzemy, trądzik, owrzodzenia, zwiększona wrażliwość na światło.

Produkty z pełnego ziarna, rośliny strączkowe, orzechy, suszone brzoskwinie, awokado, melony, banany, migdały, grzyby, ziemniaki, brokuły, drożdże, ryby, jaja.

!

Witamina B4 = cholina

Substancja „witaminopodobna”, wchodząca w skład lecytyny. Ożywia umysł.

!

Witamina B5 = kwas pantotenowy (pantoten = z greki -wszechobecny)

Im bardziej prowadzisz aktywny tryb życia bądź żyjesz w większym stresie, tym więcej jej potrzebujesz..

Pieczenie lub drętwienie dłoni i stóp połączone ze słabą koordynacją, osłabienie refleksu, skurcze mięśni, mrowienie, zmęczenie, apatia, bóle głowy i brzucha, wymioty, spadek odporności, zaburzenia pigmentacji włosów.

Jej źródłem są zarówno produkty pochodzenia roślinnego jak i zwierzęcego. Głównie pełnoziarniste produkty zbożowe i suszone owoce.

!

Witamina B6 = pirydoksyna

Stany zapalne skóry: łojotokowe zmiany skórne na twarzy, podrażnienie języka i błon śluzowych jamy ustnej, bezsenność, apatia, nadwrażliwość, depresja, napady drgawek, zmęczenie, odruchy wymiotne, obniżona odporność organizmu, niedokrwistość makrocytarna, niedobór zwiększa ryzyko nowotworu a u dzieci może pogłębiać autyzm.

Źródłem jest głównie kasza gryczana i zielone warzywa liściaste, orzechy włoskie i laskowe, kiełki pszenicy, warzywa strączkowe.

!

Witamina B7 (H) = biotyna/koenzym R/Skin Factor -„witamina urody”

Wypadanie włosów, zaczerwienienia i łuszczenie się skóry twarzy, ramion, nóg, dłoni, depresja, senność, bóle mięśniowe, apatia, podwyższenie poziomu cholesterolu.

Najlepszym roślinnym źródłem są orzechy:  włoskie, ziemne, migdały. Z produktów zwierzęcych jest to wątróbka i jaja.

!

Witamina B8 = inozytol „magiczna witamina dobrego samopoczucia”

Syntetyzowana przez organizm stąd nie jest witaminą ale warto o niej wspomnieć. Wraz z witaminą B4 (choliną) tworzy lecytynę. Istotna jest suplementacja u osób z cukrzycą.

Działa odprężająco i relaksująco. Pozytywne rezultaty zaobserwowano u osób z depresją, nerwicą natręctw, bezsennością, atakami lękowymi.

Otyłość, miażdżyca, niepłodność, zaniki mięśni, wirusowe zapalenie wątroby i td.. – inozytol ma zastosowanie w ich leczeniu.

!

Witamina B9 (M) = kwas foliowy

Zdecydowanie najbardziej znana przyszłym mamom. Potrzebna dziecku od momentu zapłodnienia, zapobiega poronieniom i wadom cewy nerwowej.

Anemia, nerwowość, osłabienie organizmu, bezsenność, bladość, problemy z pamięcią, biegunka, pękanie skóry w kącikach ust, na stopach i dłoniach.

Głównie zielone warzywa: brokuły, brukselka, szpinak, szparagi, sałata, kalafior.

!

Witamina B12

Ukochana przez roślinożerców! Pamiętajmy, że niedobór nie tyczy się wyłącznie osób na diecie roślinnej!

Naturalny pogromca homocysteiny! Tak! To właśnie homocysteina jest odpowiedzialna za zmiany miażdżycowe a idące za tym udary mózgu, zawały i zmiany zakrzepowe. Jej niedobór wraz z niedoborem witamin B6 i B9 stanowią najważniejszy czynnik ryzyka.

U osób z niedoczynnością tarczycy, łuszczycą, niewydolnością nerek, białaczką, niedokrwistością, palących i spożywających większe ilości alkoholu jej zapotrzebowanie gwałtownie wzrasta.

Drętwienie kończyn, osłabienie organizmu, bladość skóry, szybkie bicie serca i przyśpieszony oddech, szybkie męczenie się, zawroty głowy, przedwczesne siwienie.

Więcej: http://farmaswietokrzyska.pl/pl/blog/suplementacja/witamina-b12.html

!

Witamina B13 = kwas orotowy

Obniża stężenie cholesterolu i kwasu moczowego we krwi, zapobiega stłuszczeniu wątroby, pomaga w leczeniu stwardnienia rozsianego (SM), odtruwa, zwiększa przyrost masy mięśniowej.

!

Witamina B15 = kwas pangamowy.

Uzyskana z pestek moreli. Bierze udział w oddychaniu komórkowym, zapobiega twardnieniu ścianek tętnic. Pomocna w astmie, chorobach reumatycznych i chorobach układu krążenia.

!

Witamina B17 = amigdalina = letril

Występuje w śliwach, czereśniach, migdałach, czeremchach, morelach, brzoskwiniach, jabłkach (pestki). In vitro hamuje rozwój komórek nowotworowych. Komórki nowotworowe posiadają dużą ilość enzymu odblokowującego, powodującego rozpad amigdaliny z powstaniem zabójczego kwasu pruskiego. Komórki zdrowe nie zawierają tego enzymu! One zaś zawierają enzym neutralizujący amigdalinę do glukozy. Zatem nie bójmy się pestek jabłoni, moreli czy innych owoców bogatych w B17.

 

 

 

Zespół Farmy Świętokrzyskiej

 

 

 

Podziel się...Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page

Komentarze