Niedobory składników mineralnych

Makroelementy – ich dzienne zapotrzebowanie wynosi powyżej 100mg.

SÓD = Na

Nerwobóle, nadmierne gazy jelitowe, biegunki, wymioty, nadmierne pocenie się, osłabienie, mdłości, utrata łaknienia.

Sól nierafinowana: sól himalajska, sól celtycka..

POTAS = K

Zaparcia, utrata apetytu, nadmierne pragnienie, skurcze jelit, bóle głowy, omdlenia, znużenie, zaburzenia koncentracji, nerwowość, kłopoty ze snem, depresja, opóźnienie reakcji na bodźce, wydłużony czas gojenia się ran, nieregularne bicie serca, suchość skóry.

Większość produktów roślinnych, głównie: banan, groch, fasola, orzechy, pomidory.

MAGNEZ =Mg

Bierze udział niemal we wszystkich procesach zachodzących w organizmie.

Bolesne skurcze mięśni, drżenie powiek i rąk, drętwienie kończyn, łamliwe paznokcie, wypadanie włosów, migające punkciki przed oczami, nagłe zawroty głowy z utratą równowagi, szybkie męczenie się, uczucie ociężałości, problemy z zasypianiem, niepokój, pocenie nocne, koszmary senne, poranne zmęczenie, wrażliwość na zmiany pogody, próchnica zębów.

Karob, surowe kakao, banan, pestki dyni i słonecznika, orzechy włoskie i laskowe, migdały, dynia, fasola, gryka, jęczmień.

WAPŃ = Ca

Główny budulec naszych kości i zębów. Nie odpowiednia gospodarka wapniowa w organizmie jest przyczyną wielu dzisiejszych chorób cywilizacyjnych. Wpływa również na proces krzepnięcia krwi jak i na pracę mięśnia sercowego. Bardzo istotna jest forma biologiczna w przyswajaniu wapnia, czynniki blokujące wchłanianie i czynniki sterujące gospodarką wapniową (m.in. witamina D3 i K2) oraz pierwiastki wypierające wapń z kości, zastępując jego miejsce (fluor).

Skurcze mięśni, mrowienie i drętwienie kończyn, bóle stawowe, zwolnienie tętna, sucha, zrogowaciała skóra, przy większym niedoborze: krwotoki, złamania kości, zaburzenia snu, stany lękowe.

Dobrymi roślinnymi źródłami wapnia są: jarmuż, sezam, mak, figi, morele, tempeh, rzepa, migdały, fasola, brokuły. Przy ciężkim niedoborach obfitym źródłem są skorupki organicznych jaj, pamiętając o witaminie D3 i K2, gdyż inaczej suplementowany wapń nie zostanie prawidłowo wykorzystany (!)

CHLOR = Cl

Jego nadmiar niszczy florę bakteryjną jelit. Niedobór również nie jest korzystny dla nas, całkowite wyeliminowanie soli z naszego pożywienia nie jest, na dłuższą metę, dobrym rozwiązaniem. Sednem jest jaką sól spożywamy.

Nadmierne pocenie się, nieprawidłowości w funkcjonowaniu przewodu pokarmowego: biegunki, wymioty, niestrawności. Zaburzenia pamięci.

Sól nierafinowana: sól himalajska, sól celtycka..

FOSFOR = P

Osłabienie organizmu, nadmierna nerwowość, przykurcze mięśni, drgawki, bóle mięśniowe i kostne, drętwienie kończyn, kruchość i łamliwość kości, spadek odporności, duszności, łysienie.

Orzechy, groch i kasze + nieprzetworzone produkty pochodzenia zwierzęcego.

SIARKA = S

Obniżenie odporności, łojotok, łuszczyca, trądzik, stany zapalne, opóźniony wzrost włosów i paznokci, łamliwe paznokcie, blada cera, problemy ze wzrokiem, utrata elastyczności stawów.

Czarna rzepa, gorczyca, brukiew, rzodkiew, kalarepa, czosnek, cebula, pokrzywa.

 

Mikroelementy – ich dzienne zapotrzebowanie wynosi poniżej 100mg

ŻELAZO = Fe

Blada cera i język, sucha i szorstka skóra, sińce pod oczami, kruche i łamliwe paznokcie, tzw „rowki” na paznokciach, wypadanie i rozdwajanie końcówek włosów, owrzodzenia jamy ustnej, zajady, obniżenie sprawności fizycznej, zmęczenie, zwiększona podatność na infekcje, długotrwały niedobór prowadzi do anemii.

Pestki dyni, ziarno amarantusa, niełuskane ziarna sezamu, fasola biała, soczewica, otręby pszenne, pistacje, mak, słonecznik.. + produkty pochodzenia zwierzęcego.

Witamina C i lizyna zwiększają wchłanianie.

Fityniany, szczawiany, taniny, polifenole, wapń zmniejszają przyswajanie żelaza.

CYNK = Zn

Niezbędny składnik ponad 70 enzymów (!)

Nadmierne pocenie się, przykry zapach potu, zaburzenia węchu i smaku, brak apetytu, wysypki na skórze, zaburzenia snu, utrata popędu płciowego, biegunki, kurza ślepota, drżenie kończyn, łamliwe i kruche paznokcie, białe plamy na paznokciach, łamliwe i wypadające włosy, choroby skóry, wydłużenie czasu gojenia się ran, rozstępy w skórze, stany depresyjne, zaburzenia miesiączkowania.

Roślinne źródła to pestki dyni, soczewica, płatki owsiane, pestki słonecznika.

MIEDŹ = Cu

Generalnie to neurotoksyna. Z wiekiem maleje na nią zapotrzebowanie. Niedobory występują rzadko. Zaś nadmiar miedzi powoduje niedobór cynku w organizmie gdyż ona jest antagonistą cynku.

Agresja, nadpobudliwość ruchowa, zaburzenia oddychania, obrzęki, pajączki i żylaki, nadciśnienie, zakrzepy, spadek produkcji melaniny (barwnik skóry i włosów), spadek odporności, migrenowe bóle głowy.

Występuje w większości produktów spożywczych. Pestki dyni zawierają idealny stosunek miedzi do cynku 1:10.

MANGAN = Mn

Pogorszenie słuchu, szmery w uszach, wolniej rosnące włosy, osłabione paznokcie, suchość skóry, bóle stawów, brak popędu płciowego, spadek płodności, pesymizm, utrata masy ciała.

Ziarna zbóż, orzechy, rośliny strączkowe, herbata, szpinak.

CHROM = Cr

Ze względu na stabilizację poziomu glukozy we krwi jest istotny u cukrzyków. Pobudza komórki beta trzustki do produkcji insuliny, wpływa na magazynowanie glukozy w mięśniach.

Poranne zmęczenie, nadmierna ochota na słodycze, nadmierne pragnienie, zwiększona podatność na infekcje, napady lęku, niepokój, otyłość, podwyższony poziom cholesterolu.

Drożdże, pełnoziarniste produkty, warzywa ze skórką. Im mniej przetworzone produkty, tym więcej chromu zawierają.

JOD = I

Niezbędny składnik hormonów tarczycy (!)

Zaś hormony tarczycy maja wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Jego nadmiar nie jest, wbrew powszechnym informacjom, niebezpieczny dla zdrowia.

Jego niedobór ujawnia się niedoczynnością tarczycy. Więcej informacji o tarczycy znajdziecie tutaj: http://farmaswietokrzyska.pl/pl/blog/choroby/jak-zadbac-o-nasza-tarczyce.html i http://farmaswietokrzyska.pl/pl/blog/choroby/choroby-tarczycy.html

Dobrym źródłem są ryby morskie, lecz jaką mamy pewność, że nie zawierają one szkodliwych metali ciężkich? Nie warto zatem ryzykować.. z pewnością musimy go suplementować (!)

FLUOR = F

W obecnych czasach cierpimy na jego nadmiar. Pamiętajmy o tym, że fluor wypiera inne fluorowce z naszego organizmu, szczególnie korzystny i niezbędny jod. Więcej informacji w poniższym artykule: http://farmaswietokrzyska.pl/pl/blog/choroby/i-jod.html

MOLIBDEN = Mo

Niezbędny składnik enzymów biorących udział w wytwarzaniu kwasów nukleinowych (DNA i RNA).

Nadmiar powoduje powstawanie skazy moczanowej, niedobór zaś rzadko występuje. Długotrwałe spożywanie wysoko przetworzonej żywności może przyczynić się do niedoboru, którego głównymi objawami jest wczesne starzenie się i impotencja.

SELEN = Se

Niezbędny (!) Silnie współpracuje z witaminą E. Ma duży wpływ na układ nerwowy, odpornościowy oraz płodność.

Złuszczanie paznokci, czosnkowy oddech, plamy wątrobowe, niedoczynność tarczycy, osłabienie, bladość, choroby wątroby i trzustki, łamliwe paznokcie.

Orzechy brazylijskie, nasiona słonecznika, kiełki, czosnek, cebula..

KOBALT = Co

Silnie powiązany z witaminą B12.

Długi okres rekonwalescencji po chorobie, niedokrwistość, dezorientacja, zmienność nastroju, przedwczesne siwienie włosów.

Roślinne źródła: gryka, kakao, zboża, zielone warzywa.

KRZEM = Si

Stany zapalne skóry, trądzik, rozdwajanie się i łamanie paznokci, przedwczesne starzenie się skóry, rozdwajanie się i wypadanie włosów, skłonność do krwotoków, odleżyny, grzybice, łupież, cellulit i nadmierne miesiączkowanie (u kobiet), nieodwracalne upośledzenie procesu mineralizacji kości (u dzieci).

Zioła najbogatszym jego źródłem: skrzyp polny, kwiat wrzosu czy liść podbiału.

 

Niestety niedobór jednego pierwiastka powoduje niedobór innych. Stąd diagnostyka niekiedy okazuje się bardzo trudna..

Żywność obecnie jest bardzo uboga w składniki mineralne.

 „`

Jesteśmy skazani na suplementację..

 

Zespół Farmy Świętokrzyskiej

Podziel się...Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page

Komentarze