Pomarańcze, mandarynki – znak, że idą święta!

Mimo, że dziś są dostępne cały rok, to pomarańcze czy mandarynki, a szczególnie dom przesiąknięty ich egzotycznym zapachem, to świąteczne skojarzenie nie jednego z nas. Ozdobione goździkami czy gwiaździstym anyżkiem nadają niepowtarzalnego klimatu w te rodzinne dni.

Średnia pomarańcza (240g) to ok. 100-110 kcal i aż 2 g białka, 4,5 g błonnika i ponad 120 mg witaminy C! Mandarynka (65g) natomiast to jedyne 34 kcal, 0,5 g białka i 1,2 g błonnika. Naturalnie owoce te to źródło cukrów prostych, więc pamiętajmy, że w dziennym spożyciu sięgamy tylko po 1 porcję, a 4 pozostałe uzupełniamy świeżymi warzywami, np. marchewką czy pomidorem.

Czy jedzenie cytrusów może w pozytywny sposób wpłynąć na nasze zdrowie?

Wiemy już, że to źródło witaminy C, bardzo skutecznego antyoksydantu. Jednak mamy też kilka innych witamin i minerałów. Należą do nich witaminy z grupy B i kwas foliowy, korzystnie działające na układ nerwowy i skórę.  A także wapń, magnez, potas, żelazo, cynk, miedź, fosfor i selen.

Bogactwo błonnika wspomaga przemianę materii oraz chroni przed chorobami krążenia. Biała skórka na owocu zawiera flawonoidy, substancje ułatwiające przyswajanie witaminy C oraz wzmacniające jej działanie, dlatego nie bójmy się jej jeść. Skórka ta zawiera również witaminę P, która wspomaga obniżanie poziomu cholesterolu we krwi. Przy okazji cholesterolu: w pomarańczy znajdziemy także monoterpeny, które wyrównują stosunek LDL do HDL, dzięki temu jesteśmy narażeni na mniejsze ryzyko wystąpienia  miażdżycy oraz chronią przed rakiem jelita grubego.

A co z sokiem? Najlepiej wypić go tuż po wyciśnięciu, by nie stracił cennych witamin. Do naturalnych funkcji soku możemy zaliczyć:

  • zwiększenie przemiany materii
  • wzmocnienie układu odpornościowego
  • wsparcie przy problemach gastrycznych, szczególnie w czasie zaparć
  • naturalne lekarstwo na szkorbut

Kto powinien uważać z sokiem pomarańczowym? Osoby ze schorzeniami żołądka, dwunastnicy oraz z nadkwaśnością (nadmierne wydzielanie soków żołądkowych). Nie powinniśmy także szaleć, gdy mamy bardzo słabe zęby, bowiem duża ilość kwasów w pomarańczy może powodować ich nadwrażliwość

Macie ochotę na zdrowy koktajl, na bazie świeżo wyciśniętego soku z pomarańczy?

  • 50 ml wody
  • 150 ml świeżo wyciśniętego soku z pomarańczy
  • 1 łyżka otrębów owsianych
  • 1 łyżka zmielonego siemienia lnianego
  • pół banana
  • 2 brzoskwinie

Blendujemy na gładki płyn. Kaloryczność tego napoju to około 230 kcal. Dobry pomysł na II śniadanie!

Podziel się...Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page

Komentarze