Jak stres wpływa na nasze zdrowie?

Stres to przyczyna wielu chorób i dolegliwości we współczesnym świecie. Sam stres to nic innego jak reakcja organizmu do dostosowania się do nowej sytuacji. Zazwyczaj jest motywującym bodźcem (do działania), to na dłuższą metę niestety zaburza równowagę organizmu, zarówno tę psychiczną (emocjonalną) jak i fizyczną.

Osiągnięcie i utrzymanie homeostazy organizmu oznacza spójne działanie układów: nerwowego, sercowo-naczyniowego, hormonalnego czy odpornościowego. To utrzymanie wielu czynników takich jak: pH krwi, ciśnienie krwi, temperatura ciała czy zawartość witamin i minerałów na odpowiednim poziomie.

Jak stres wpływa na organizm?

Ekspozycja na długotrwały stres (który powoduje ciągłą produkcję kortyzolu, zwanego hormonem stresu), może prowadzić do wystąpienia lub zaostrzenia niektórych stanów chorobowych, m.in.:

  • wszelkiego rodzaju schorzeń tarczycy
  • reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS)
  • chorób serca (zawał, choroba nieodkrwienna, migotanie przedsionków)
  • cukrzycy, przez zaburzenie metabolizmu glukozy
  • nadciśnienia

Stres także wpływa na obniżenie odporności organizmu. Może powodować biegunki lub zaparcia, tym samym obniżając poziom witamin i minerałów w organizmie. Sytuacje stresowe, które zaburzają równowagę organizmu wpływają na produkcję wolnych rodników. Jeśli organizm nie będzie kontrolował ich powstawania, to niestety może doprowadzić to do powstania różnego typu nowotworów.

Jak radzić sobie ze stresem?

Przede wszystkim się uśmiechaj i czerp radość z życia. Spróbuj nauczyć się nie przejmować i nie zwracać uwagi (a już na pewno nie analizować) na rzeczy, na które nie masz wpływu. To klucz do sukcesu.

Nie bierz wszystkiego na siebie. Po to jest rodzina, przyjaciele, koledzy w pracy, by dzielić się obowiązkami, wspierać w trudnych sytuacjach.

Ruszaj się! Nie bez powodu mówi się, że sport to zdrowie. Uprawianie sportu, poza tym, że spala tłuszcz, wzmacnia mięśnie, to przede wszystkim sprawia, że produkujemy więcej hormonu szczęścia – serotoniny! Więcej o aktywności fizycznej pisaliśmy w tym poście (klik).

Zadbaj o długi, zdrowy i regenerujący sen. Wiem, że w naszym zwariowanym świecie może wydawać się to trudne, ale nie jest niemożliwe. Wszystko zależy od nas. Zregenerowany i zrelaksowany organizm, to zdrowy organizm. Nie chodzi o to, aby przespać całe życie, ale aby jednak znaleźć wystarczająco dużo czasu na odpoczynek. O wpływie snu na zdrowie przeczytacie niebawem!

I przede wszystkim: wybieraj zdrowe produkty żywieniowe. Niech Twoja dieta będzie bogata w świeże warzywa i owoce! Nawet jeśli miałyby to być słupki marchewki, kawałki papryki czy mandarynki zabrane na II śniadanie, to i tak warto, jeśli zastąpią niezdrowe przekąski.

Komentarze