Sierpniowe warzywa to papryka i ziemniaki!

Drugi miesiąc wakacji się rozpoczął, ale my nie ustajemy w wykształcaniu zdrowych nawyków i zapraszamy dalej warzywa i owoce do naszego jadłospisu. Na sierpień wybraliśmy dla Was paprykę i ziemniaki. A dodatkowo, warzywem które uchodzi za owoc będzie rabarbar! Dziś przypomnimy o właściwościach zdrowotnych i wartości odżywczej tych smakołyków, a w następnym poście podzielimy się przepisami! Zaczynamy!

Papryka – bomba witaminowa

Surowa papryka jest bogatym źródłem witaminy C (więcej o tej witaminie przeczytasz TU), witaminy E i prowitaminy A, ale co ważne także bioflawonoidów, które wzmacniają ścianki naczyń krwionośnych, poprawiają krążenie krwi, regulują ciśnienie krwi. Duża zawartość błonnika pomaga w usuwaniu toksyn z organizmu oraz reguluje pracę jelit. Słodka papryka poprawia także apetyt i usuwa zastój pożywienia w przypadku bardzo osłabionej funkcji trawienia.

Ziemniaki – czy naprawdę tuczą?

Przede wszystkim ziemniak zawiera w sobie całkiem sporo witaminy K, witamin z grupy B, a także potas. W mniejszych ilościach znajdziemy wapń, żelazo, siarkę i magnez. Naturalnie występuje w nim sporo witaminy C, jednak w procesie gotowania czy pieczenia, wysoka temperatura skutecznie ją eliminuje.

Ziemniak neutralizuje kwasy w organizmie, dlatego działa łagodząco w przypadku artretyzmu i reumatyzmu. A zawartość wapnia jest dobra dla tych, którzy przywykli do słonych i bogatych w sód produktów. Aby zachować jak najwięcej wartości odżywczych, a także sprawić, by ziemniak nie był tylko tuczącą skrobiową pulpą – po prostu trzeba je gotować na parze lub piec.

Rabarbar – owoc który jest warzywem

Z racji tego, że rabarbar najczęściej jemy na słodko, wiele osób uważa go za owoc. A to po prostu kwaśne, nisko kaloryczne warzywo. Smak ten zawdzięcza kwasom: cytrynowemu i jabłkowemu. Jest także bogatym źródłem magnezu, potasu, wapnia i kwasu foliowego; jednak najwięcej w nim witamin: A, C i E. Z uwagi na występujące w rabarbarze kwasy szczawiowe zaleca się spożywać go po uprzedniej obróbce termicznej. Kwasy szczawiowe ulegną częściowo rozpadowi, a ponadto pod wpływem temperatury uwolnią się polifenole czyli związki o silnym działaniu antynowotworowym.

Komentarze