Zdrowe wybory na wzmocnienie odporności

W obecnym czasie pełnym infekcji, przygotowujmy coraz więcej posiłków na wzmocnienie odporności. Nasze organizmy, odpowiednio stymulowane potrafią bronić się same i nawet jeśli nie na tyle, by nie dać się całkiem wirusom i bakteriom, to tak, by wszelkie dolegliwości były mniej dokuczliwe. Czego nie może zabraknąć w obecnym czasie na naszych stołach? Tego, co jest pełne witaminy C (więcej o tej witaminie przeczytasz TU) oraz zawiera inne witaminy, minerały, chlorofil i olejki eteryczne! Oto:

7 warzyw na wzmocnienie odporności:

  • Buraki – to naturalny produkt o właściwościach antywirusowych. Do jego leczniczych właściwości zaliczymy też: wzmocnienie serca, poprawę krążenia, oczyszczanie krwi, nawilżanie jelit. Zawierają także silne i liczne przeciwutleniacze do walki z różnymi chorobami, szczególnie nowotworowymi i ze starzeniem się organizmu. Co może być bardzo ważne, buraki tak jak m.in. marchewka czy dynia hamuje łaknienie na cukier, a wiemy, że te słodkie kryształki bardzo mocno obniżają odporność. Obok buraków, koniecznie pamiętajcie o zakwasie z nich!
  • Natka pietruszki – dzięki dużej zawartości chlorofilu dba o to, aby nasz organizm był oczyszczony z toksyn, resztek pokarmu. Działa też przeciwzapalnie. Jest jednym z warzyw, które cechuje się wysoką zawartością witaminy C, tak że łatwo uzupełnić dzienne zapotrzebowanie. Zawiera także błonnik, kwas foliowy, magnez, żelazo oraz wapń, a także falwonoidy – silne przeciwutleniacze. Inną jej zaletą jest to, że można dodać ją do wszystkiego!
    • Jarmuż –  jest najlepszym wyborem, jeśli chcemy zadbać o naszą zbilansowaną dietę pod katem zdrowia. Zawiera ogromne ilości witamin: A, C, K  i minerałów takich jak wapń i potas, żelazo. Jak każde zielone warzyw działa silnie silnie alkalizująco czyli zasadotwórczo – pomaga utrzymać równowagę kwasowo-zasadową.
    • Czerwona papryka – na surowo jest bogatym źródłem witaminy C , witaminy E i prowitaminy A, ale co ważne także bioflawonoidów, które wzmacniają ścianki naczyń krwionośnych, regulują krążenie i ciśnienie krwi, regulują ciśnienie krwi. Błonnik jest odpowiedzialny za usuwanie toksyn oraz resztek pokarmowych z organizmu.
    • Czosnek – czosnek wspomaga układ odpornościowy i oddechowy oraz podnosi sprawność fizyczną i psychiczną. Ma działanie antyoksydacyjne, przeciwzapalne, antybakteryjne, przeciwwirusowe, przeciwpasożytnicze, przeciwgrzybicze i rozrzedza krew. Obniża także ciśnienie krwi i poziom cholesterolu, zmniejsza ryzyko zachorowania na raka i usprawnia metabolizm żelaza. Jak go nie stosować?
    • Kiszona kapusta i kiszone ogórki – to doskonałe probiotyki i kopalnia licznych witamin i minerałów, które pozytywnie wpływają na procesy regulujące i obronne w naszym ciele. W procesie fermentacji kapusty czy ogórków powstaje kwas mlekowy, oczyszczający organizm i budujący odporność.

    Po przepisy sięgnijcie tu, choć zalecamy szczególnie spożywanie surowych warzyw i owoców:

    O owocach też pamiętamy. Jeśli tylko macie jeszcze w zamrażalnikach zapasy truskawek, czarnych porzeczek czy malin – koniecznie po nie sięgnijcie! Najłatwiej je przemycić w pysznym koktajlu, np. z dodatkiem rozgrzewającego imbiru, który działa przeciwzapalnie, pobudzając jednocześnie układ odpornościowy.

    Komentarze