W łonie matki

Ciąża – jak się do niej przygotować? Czego szczególnie potrzebuje kobieta w trakcie ciąży?

 

Brzemienność – wyjątkowy fizjologiczny stan kobiety, w którym rozwija się nowe życie. Do dziś badamy zjawiska zachodzące w trakcie rozwoju płodu lecz wciąż coś nowego nas zaskakuje. To, co ma miejsce w łonie przyszłej mamy, w trakcie dziewięciu miesięcy życia płodowego jest niesamowite i piękne.. Nie pamiętamy tego okresu, czy to dobrze czy źle, oceńcie sami J

Każda przyszła mama chce dla swojego przyszłego potomka jak najlepiej. Zatem każda kobieta przed planowaną ciążą powinna się nieco do niej przygotować aby nie doprowadzać to ewentualnych powikłań oraz niedoborów u siebie czy u dziecka. Natura tak pięknie stworzyła nas i zadbała o to, że rozwijające się maleństwo zabiera wszystko co mu potrzebne od mamy. Zatem małe urodzi się najzdrowsze jak to jest tylko możliwe w danych warunkach. Stąd często po porodzie bądź jeszcze w trakcie ciąży mamy cierpią na różne dolegliwości jak osłabienie zębów, problemy z tarczycą, stany depresyjne i td. Ciąża jest sporym wyzwaniem dla ciała kobiety.

Zatem od czego powinna zacząć przyszła mama?

Wiadomo, że jednym kobietom przychodzi to bardzo łatwo, drugim zaś nieco trudniej. Problem niepłodności, nie jest to pojęcie równoznaczne z bezpłodnością, jest spory w dzisiejszych czasach. Niekiedy pary latami starają się o dziecko a często przyczyną tych kłopotów są zwyczajne niedobory. Dlatego bardzo ważne jest aby zacząć od rutynowych badań w celu wykrycia wszelkich niedoborów, które mogą zakłócać zajście w ciążę. Dokładna morfologia, badanie moczu oraz poziomy witamin i mikroelementów, ewentualna obecność wirusów, zakażenia bakteryjne czy pasożyty są niezbędne do ogólnej oceny stanu zdrowia. Dosyć głośno ostatnio jest o witaminie D, której niedobory mogą powodować problem z zapłodnieniem. Otóż jak wspominałam w poprzednich artykułach, cierpimy na chroniczny jej niedobór i oprócz wszelkiego rodzaju schorzeń może powodować właśnie kłopoty z zajściem w ciąże.

Niestety, to co słyszymy odnośnie przyczyn chorób, nie tylko cywilizacyjnych, przekłada się również na stan naszej zdolności płciowej. Nie dotyczy to tylko kobiet ale i w takim samym stopniu również mężczyzn, którzy powinny również badaniami kontrolować swój stan zdrowia. Niekiedy na daremno szuka się przyczyny u kobiety a okazuje się, że problem tkwi u mężczyzny.

Jeśli badania są odpowiednie lub uzupełniliśmy już niedobory należy rozpocząć suplementację kwasu foliowego. Witamina B9, jest najważniejsza przed ciążą i w początkowym jej okresie. Jej niedobory doprowadzają do poważnych wad centralnego układu nerwowego jak rozszczep kręgosłupa, bezmózgowie i wodogłowie. Profilaktyczna dawka, jaką powinna przyjmować kobieta planująca ciąże wynosi ok. 0,4mg dziennie, którą musi być kontynuowana aż do zakończenia drugiego trymestru ciąży. Kwas foliowy znajdziemy w ciemnozielonych warzywach (szpinaku, brokułach, brukselce, szparagach, kapuście włoskiej), natce i korzeniu pietruszki, papryce, owocach kiwi i wielu innych produktach, lecz wyłącznie z diety nie pokryje zapotrzebowania. Intensywny proces organogenezy w pierwszym trymestrze wymaga wielu innych ważnych witamin jak witamina C i prowitamina A (beta-karoten), tworzą one ochronę przed wolnymi rodnikami. Witamina C wspomaga przyswajanie żelaza, którego zapotrzebowanie gwałtownie wzrasta w trakcie ciąży, z 0,8mg dziennie w I trymestrze do 10mg w III trymestrze ciąży. Stąd często występuje anemia z niedoboru żelaza u przyszłych mam pod koniec ciąży. Dlatego tak istotne jest spożywanie dużych ilości surowych warzyw i owoców w szczególności świeża natka pietruszki, owoce dzikiej róży, acerola aby dostarczyć jak największą ilość witaminy C. W przypadku ciąży mnogich lub matek cierpiących na jakiekolwiek schorzenia jak cukrzyca, nadciśnienie tętnicze i td. zapotrzebowanie na witaminę C gwałtownie wzrasta, stąd zaleca się jej suplementację. Witamina A zaś wpływa na prawidłowe różnicowanie się komórek nabłonkowych i bierze udział w procesach widzenia. Istotna bardzo jest odpowiednia dieta bogata w witaminy z grupy B. Ich niedobór zaburza przemianę materii oraz ma niekorzystny wpływ na układ krążenia i układ nerwowy. Warto zatrzymać się na witaminie B12, której nie możemy pominąć. Jej niedobory dotyczą nie tylko wegetarian i odpowiadają za anemię złośliwą. Ma istotny wpływ na układ nerwowy. Witamina K1 obecna w warzywach: brokuły, rzepa, szpinak, sałata, kapusta oraz owocach: awokado, brzoskwinie ma wpływ na krzepnięcie krwi, natomiast K2 należy suplementować razem z naturalnymi źródłami wapnia i magnezu.

W II i III trymestrze ciąży wzrasta zapotrzebowanie na witaminy szczególnie witaminę C, D, A i z grupy B. Witaminę D suplementować należy od początku II trymestru, jeśli przed ciążą występował jej właściwy poziom. „Wyniki niektórych badań mówią o niedoborze występującym u 100% kobiet i noworodków w Polsce!” Wpływa ona ma nie tylko na rozwój układu kostnego ale również na proces „przepisywania” informacji genetycznej w ponad 200 genach! Więcej o witaminie D i jej niedoborach w artykule http://farmaswietokrzyska.pl/pl/blog/suplementacja/witamina-slonca.html. Mimo źródeł w pożywieniu jak tran, tłuste ryby, jaja i ekspozycji słonecznej, kobieta ciężarna powinna przyjmować minimum 1000 jednostek dziennie, ale dawka zależy od aktualnego poziomu.  

W III trymestrze konieczna jest kontynuacja suplementacji witaminy D3. Witamina C zadba o niezbędny kolagen, która zapobiega rozerwaniu błon płodowych. Witamina E zaś zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu, jej dzienne zapotrzebowanie wynosi 15-19mg.

Oczywisty natomiast jest fakt, iż przyszła mama bezwzględnie powinna wyeliminować wszelkiego rodzaju używki jak nikotyna, etanol, kofeina i inne substancje pobudzające układ nerwowy i sercowo-naczyniowy oraz wyeliminować żywność wysoko-przetworzoną, ubogą w wartości odżywcze. W tym okresie powinna skupić się na relaksie, umiarkowanym wysiłku fizycznym jak spacery, lekka gimnastyka, pływanie, dobrym samopoczucie, zdrowiu i uśmiechu na twarzy.

 

 

Zespół Farmy Świętokrzyskiej

Podziel się...Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page

Komentarze