Siemie lniane

Linum usitatissimum L. – len zwyczajny, gatunek rośliny z rodziny Lnowatych.

 

Jedna z najbardziej znanych roślin leczniczych w medycynie naturalnej. Jej nasiona tzw. siemie lniane zaliczane jest do „superfoods”.

Kiedyś zdecydowanie powszechniejsze, dziś zdobywają coraz większą rzeszę zwolenników. Są bardzo tanim i łatwo dostępnym lekarstwem na wiele dolegliwości. Zdecydowanie lepiej dostępne są brązowe nasionka w całości lub zmielone. Nieco trudniej dostępne i trochę droższe jest złote siemie lniane o nieco delikatniejszym smaku.

Nie ma co się dziwić, swoimi właściwościami leczniczymi i zastosowaniem wciąż zaskakuje. Te niewielkie, płaskie nasiona oleiste są bogactwem składników odżywczych. Królują na liście produktów zawierających cenne niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) Omega-3 (w stosunku 4:1 Omega-3 do Omega-6). W większości nasion oleistych dominują Omega-6 NNKT. Zatem w naszej diecie również dominują kwasy Omega-6. Ze względu na ich działanie, bardzo ważna jest proporcja Omega-3 do Omega-6, gdyż kwasy Omega-3 działają silnie przeciwzapalnie, a kwasy Omega-6 prozapalnie..

W całości czy mielone?

Zdecydowanie lepiej mielić nasionka tuż przed spożyciem (wystarczy zwyczajny młynek do kawy). Mielone siemie jest bardzo podatne na utleniające czynniki zewnętrznie, które pogarszają wartości odżywcze. Optymalnie powinniśmy spożywać 1-2 łyżki siemienia lnianego dziennie, lecz ilości są kwestią indywidualną. Innym dość popularnym sposobem spożycia jest moczenie w wodzie całych nasionek na kilka godzin. Nasiona pochłaniają wodę przez co zwiększają swoją objętość, tworząc kleistą konsystencję, gotową do bezpośredniego spożycia.

Organizm nasz nie strawi całych, suchych ziaren.

Powstały śluz po namoczeniu działa osłonowo wewnętrznie: struny głosowe, przewód pokarmowy jak i zewnętrznie jako kosmetyk: maseczka/odżywka na skórę i włosy.

Co w sobie kryje?

Siemie lniane

Chia

Konopie siewne

Sezam

Omega-3 (g/100g)

22,49

17,56

7,95

0,36

Lignany (mg/100g)

300,96

112,35

39,42

Jak widać w tabelce siemie lniane króluje w ilości kwasów Omega-3 i lignanów, czyli fitoestrogenów na tle innych nasion.

Oprócz wspomnianych NNKT Omega-3, zawiera obie frakcje błonnika: rozpuszczalną i nierozpuszczalną, dobrze przyswajalne białko, lignany=fitoestrogeny (silnie przeciwutleniające, aż 7mg lignanów zawiera 1 łyżeczka !),  sterole roślinne, witaminy z grupy B, witaminę E, składniki mineralne: cynk, magnez, fosfor, selen.

Olej lniany czy siemie lniane?

Zdecydowanie jesteśmy za tą najbardziej naturalną, nieprzetworzoną formą 🙂

Olej lniany jest jednym z najzdrowszych olejów na świecie (tłoczony na zimno oczywiście), jedyny zalecany zarówno jako lekarstwo jak i w celach profilaktycznych.

Pamiętajmy aby olej lniany był spożywany wyłącznie na zimno, przechowywany w ciemnej szklanej butelce w lodówce, gdy stanie się gorzki – nie nadaje się do spożycia. Nie nadaje się do SMAŻENIA.

Olej dostarcza nam cennych NNKT ale pozbawiony jest pozostałych składników, które znajdziemy w nasionach.

Szersze zastosowanie

„Każda choroba zaczyna się w jelitach.”

Już nie raz słyszeliśmy tą świętą prawdę. Jakiekolwiek toksyny przedostające się z jelit do krwi, nieodpowiedni mieszkańcy przewodu pokarmowego są kluczową przyczyną wszelkiego rodzaju chorób, a szczególnie tych na podłożu autoimmunologicznym.

Zaparcia, wzdęcia, alergie pokarmowe, cukrzyca, zespół metaboliczny, stany zapalne przewodu pokarmowego, wrzody żołądka, choroby wątroby i nerek, kłopoty ze wzrokiem i słuchem, depresja, zapalenie stawów, nowotwory, problemy z cerą, zahamowanie wzrostu, suchość i łamliwość włosów i paznokci..

to tylko część.

Siemie lniane stosowane jest:

  • w profilaktyce nowotworowej (piersi, prostaty, jelita grubego) ze względu na najwyższą zawartość lignanów (ciekawe badania na ten temat: http://clincancerres.aacrjournals.org/content/11/10/3828.short i http://link.springer.com/article/10.1007/s10549-009-0681-x#page-1
  • w oczyszczaniu jelita grubego ze złogów (kamieni kałowych) i wszelkiego rodzaju resztek zalegających w jelicie,
  • w utracie zbędnych kilogramów gdyż pomaga w „spalaniu tłuszczu”,
  • pomocniczo w problemach z zajściem w ciąże, korzystnie wpływa zarówno na płodność mężczyzny jak i kobiety,
  • w zaburzeniach gospodarki tłuszczowej i metabolizmie lipidów ze względu na zawarte sterole roślinne,
  • w stanach zapalnych przewodu pokarmowego. Rozpuszczalna frakcja włókna pokarmowego tworzy z wodą, żel, który osłonowo działa na błony śluzowe gardła, krtani, przełyku, żołądka. Gotowy „kisiel” z siemienia lnianego pomaga na biegunkę a z dodatkiem dobrej jakości miodu korzystnie wpływa na podrażnione drogi oddechowe,
  • w przypadku suchych, matowych, łamliwych włosów i paznokci. Maseczka na włosy zewnętrznie jednocześnie ze spożywaniem nasion sprawi, że Twoje włosy będą lśniące i odżywione oraz szybciej będą rosnąć,

Ze względu na sporą zawartość estrogenów nie powinny z nim przesadzać kobiety w stanie błogosławionym i karmiące piersią, podobnie jak z innymi produktami bogatymi w fito estrogeny np. soja. Natomiast korzystnie wpłynie na samopoczucie kobiet po menopauzie,

Ma właściwości alkalizujące..

Czy wiesz, że świeżo mielone siemie lniane spożywane wraz z czosnkiem/cebulą (produktami bogatymi w siarkę) powoduje syntezę w organizmie witaminy B12? Obecny w naszych tkankach enzym rodanaza w obecności związków siarki (cebula, czosnek, por) przekształca cyjanki w cyjanokobalaminę, czyli B12 (dr Budwing).

W kuchni …

Idealnie zastępuje w diecie roślinnej jajko 🙂 w kotletach, naleśnikach czy słodkich wypiekach, ze względu na właściwości wiążące/klejące. Może być zdrowym dodatkiem do wypiekanego chlebka czy do sałatki czy zielonego koktajlu !

Mielone siemie możemy dosypywać dosłownie do wszystkiego !

Truskawki + banan + mielone złote siemie lniane <3

To bez wątpienia jeden z najzdrowszych pokarmów na świecie. Takiego połączenia cennych składników odżywczych nie znajdziesz w żadnych innych nasionach !

Zespół Farmy Świętokrzyskiej

Podziel się...Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page

Komentarze