Topinambur – czy to się je?!

Topinambur, inaczej słonecznik bulwiasty, pochodzi z Ameryki Północnej i stanowił podstawę diety Indian. Na pozostałych kontynentach został rozpowszechniony zarówno jako roślina jadalna, pastewna ale i ozdobna. Ceni się go także za duży potencjał do produkcji zielonej biomasy.

Nie tylko piękne kwiaty powinny nas zachwycić, ale przede wszystkim to, co te warzywa bulwiaste w sobie skrywają. A jest to ogromna dawka zdrowia!

 

Topinambur jest warzywem jesiennym i zimowym, z białym chrupiącym miąższem. Smakuje wybornie zarówno na surowo jak i lekko podgotowane. Uwaga! Jeśli ugotujemy go dłużej niż 10-15 min stanie się gumowaty!

Do trzech najważniejszych prozdrowotnych właściwości „słonecznego karczocha” zaliczymy:

  • zmniejszenie zapotrzebowania na insulinę
  • odżywienie płuc i ulgę przy dolegliwościach astmatycznych
  • leczenie zaparć

Topinambur pobudza produkcję insuliny i zawiera inulinę, w związku z czym zapotrzebowanie na insulinę spada (inulina powoduje obniżenie poziomu cukru we krwi). Jest to bardzo korzystne dla osób chorujących na cukrzycę.  Inulina wchodząca w skład bulw jest także doskonałym prebiotykiem – pozytywnie wpływa na rozwój korzystnej mikroflory przewodu pokarmowego. Ponadto powoduje obniżenie poziomu cholesterolu i lipidów w surowicy krwi. Błonnik wchodzący w skład bulw wspomagają pracę jelit, dzięki czemu przeciwdziała zaparciom. Bulwy słonecznika bulwiastego posiadają właściwości moczopędne oraz korzystnie wpływają na funkcjonowanie nerek. 

Słonecznik bulwiasty zawiera także wiele witamin i minerałów. Znajdziemy tu witaminę C i witaminy z grupy B (B1, B2, PP, B5, B6). Ich obecność wzmacnia układ odpornościowy i przeciwdziała przewlekłemu zmęczeniu. Minerały obecne w tym warzywie to: krzem, magnez, fosfor, żelazo, potas i miedź. 

Jak go spożywać?

Jadalną częścią topinamburu są podziemne bulwy o słodkim, lekko orzechowym smaku, podobnym do karczocha. 

Topinambur można przyrządzać podobnie jak ziemniaki: gotować w wodzie lub na parze, a także piec. Można go także dodawać do surówek (pamiętając jednak o tym, że surowy topinambur może powodować wzdęcia) czy zup lub zapiekanek. Dobrze smakuje przyrządzony jako delikatny mus, z dodatkiem owoców, np. gruszek lub jabłek.

Doskonałą przekąską dla dzieci będą frytki z topinamburu – pieczemy je w folii z dodatkiem oliwy, otoczone ulubionymi ziołami!

Podziel się...Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page

Komentarze