Witaminy w zdrowej diecie. Skąd je czerpać? Część I

Witaminy w naszej diecie pełnią funkcje regulacyjne. Oznacza to, że biorą udział w procesach i reakcjach zachodzących w organizmie. W przeciwieństwie to węglowodanów, białek i tłuszczów nie stanowią źródła energii. Zapotrzebowanie na nie zależy od wieku, płci i aktywności, a ich brak (awitaminoza) ale również nadmiar (hiperwitaminoza) może skutkować zaburzeniami zdrowia oraz zwiększeniem ryzyka zapadnięcia na choroby cywilizacyjne.

Witaminy dzielimy na 2 grupy:

  • rozpuszczalne w tłuszczach: A, D, E, K
  • rozpuszczalne w wodzie: C oraz witaminy z grupy B

Każda z tych witamin dostarczana jest z pożywieniem. Jednak witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E, K) magazynowane są w naszych narządach. Witaminy rozpuszczalne w wodzie nie są magazynowane w organizmie, a ich nadmiar jest wydalany z moczem.

Dziś przedstawimy Wam podstawowe funkcje witamin A, E, K. O witaminach z grupy B dowiecie się z kolejnego wpisu o składnikach pokarmowych. Na temat witaminy C oraz witaminy D już sobie co nieco powiedzieliśmy, zachęcamy do ponownej lektury. Zaczynamy!

Witamina A i prowitamina A (beta-karoten) – przeciwutleniacze

  • odpowiedzialne za procesy widzenia, stan skóry i nabłonka błon śluzowych, wzrost komórek; metabolizm białek i hormonów steroidowych
  • żródła: A – masło, jaja, tran, wątroba; betakaroten – dynia, marchew, zielone warzywa, morele, szpinak, boćwina, śliwki, pomidory
  • niedobór: zahamowanie wzrostu, kurza ślepota, wysychanie rogówki, kruche, łamliwe włosy i paznokcie 

Witamina E – przeciwutleniacz:

  • odpowiada za ochronę przed utlenieniem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) oraz stabilizację błon komórkowych; procesy przeciwstarzeniowe
  • źródła: tłuszcze roślinne, produkty zbożowe, szczególnie kiełki; orzechy
  • niedobór: bezpłodność, problemy z zębami i kośćmi, rzadziej zanik mięśni

Witamina K, syntetyzowana w jelitach:

  • odpowiedzialna za krzepliwość krwi
  • źródła: zielone warzywa liściaste, awokado, ziemniaki, truskawki, pomidory, soja, lucerna, jaja, wątroba
  • niedobór: słaba krzepliwość krwi, problemy z gojeniem się ran,

Jak widzicie, bez witamin, nasza kondycja zdrowotna może wiele ucierpieć. Naturalnie można niedobory uzupełnić syntetyczną suplementacją, ale wiemy, że witaminki z apteki nie zawsze mają wysoką wchłanialność… Nie bójmy się sięgać po owoce i warzywa czy roślinne tłuszcze. To wszystko po to, abyśmy każdego dnia czuli się jeszcze lepiej!

Podziel się...Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page

Komentarze