Czerwona, żółta, zielona, biała… Papryka. Czyli dlaczego musisz mieć ją w kuchni!

Papryka jest warzywem z rodziny psiankowatych. Mimo, że pochodzi z Ameryki Łacińskiej, w Europie każdy kojarzy ją z Węgrami, gdzie stała się znakiem rozpoznawczym tamtejszej kuchni, niemalże warzywnym symbolem narodowym!

Czy na surowo czy pieczona, gotowana, duszona, faszerowana – zawsze dobrze smakuje! A co ważne, dzięki swoim intensywnym barwom dodaje każdej potrawie kolorów, przez co chętnie sięgamy po zdrowe dania i produkty!

Właściwości zdrowotne papryki

Papryka jest bogatym źródłem witaminy C (więcej o tej witaminie przeczytasz TU), ale co ważne także bioflawonoidów, które dzięki synergicznemu działaniu właśnie z witaminą C wzmacniają ścianki naczyń krwionośnych, poprawia krążenie krwi, reguluje ciśnienie krwi, jednocześnie chroniąc nas przed chorobami układu krwionośnego oraz obniżają cholesterol i ryzyko zachorowania na miażdżycę.

Słodka papryka poprawia także apetyt i usuwa zastój pożywienia w przypadku bardzo osłabionej funkcji trawienia.

Papryka, dzięki wysokiej zawartości błonnika, pomaga w usuwaniu toksyn z organizmu oraz reguluje pracę jelit (nawet przyspiesza). Jest także naturalnym wsparciem przed działaniem wolnych rodników. Zawarte w niej minerały, witaminy i przeciwutleniacze korzystnie wpływają na wygląd cery, włosów czy paznokci. 

Jednak należy pamiętać, że warzywa z rodziny psiankowatych zawierają solaninę, która jest inhibitorem wchłaniania wapnia, czyli hamuje jego przyswajanie przez organizm. Powinny o tym pamiętać osoby o szczególnym zapotrzebowaniu na ten minerał.

A co z ostrą papryczką?

Papryczce chili przypisuje się właściwości korzystnie wpływające na oczyszczanie płuc oraz jelita grubego. Badania prowadzone na Uniwersytecie Kalifornijskim na palaczach pochodzenia latynoskiego, pokazują, że ta grupa badanych, ma zadziwiająco niski poziom występowania chorób dróg oddechowych. I naukowcy dowodzą, że właśnie spożywanie ostrych pokarmów, w tym głównie papryczki chili, ma na to znaczący wpływ. Jednak, mimo takich właściwości, absolutnie nie zachęcamy do palenia, a wręcz przeciwnie!

Ponadto, dzięki zawartości kapsaicyny, ostra papryczka może przyspieszać proces spalania tłuszczu, jednak z uwagi na ochronę układu pokarmowego, nie zaleca się spożywania tak pikantnych produktów zbyt często.

Jakich przepisów chcielibyście wypróbować z papryką w roli głównej? W następnym wpisie na pewno Was czymś zaskoczymy!

Komentarze

One comment on “Czerwona, żółta, zielona, biała… Papryka. Czyli dlaczego musisz mieć ją w kuchni!

Komentarze zamknięte.