Co jeść na lepszą pamięć i koncentrację?

Rok szkolny za pasem, zaraz czeka nas też powrót do pracy. I to ostatni dzwonek, aby pomyśleć, co jeść na lepszą pamięć i koncentrację? Naturalnie nie chodzi o to, by raz skubnąć coś zdrowego, ale aby świadomie przez cały czas włączać do swojej diety te produkty. Już prawie pół wieku temu udowodniono, że sprawność intelektualna zależy od właściwej diety. Dziś opowiemy o tym, co jest dobrego dla naszego mózgu.

Co jeść na lepszą pamięć i koncentrację?

Podstawowym pożywieniem dla mózgu jest glukoza i tlen. Wykorzystuje on prawie połowę glukozy, która jest w naszej krwi! A glukozę dostarczamy razem z węglowodanami. I żeby nie dostarczać do organizmu cukru, który jest bombą kaloryczną i niszczycielem odporności, powinniśmy sięgać po węglowodany złożone, m.in. nasiona, ziarna zbóż, kasze, ryż, fasolę czy soczewicę.

Witaminy i NNKT – dla rozwoju umysłowego

Glukoza stanowi pokarm dla mózgu, ale do prawidłowego rozwoju umysłowego (i nerwowego) potrzebne są nam liczne witaminy i minerały oraz NNKT – niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.

  • witaminy z grupy B – odpowiadają za prawidłowe działanie układu nerwowego. Ich źródłem jest m.in. soja, pełnych ziarnach zbóż, fasoli, grochu, orzeszkach ziemnych. Ich niedobór powoduje osłabienie pamięci, rozkojarzenie czy bezsenność.
  • żelazo odpowiedzialne za transport tlenu. Znajdziemy je w orzechach, strączkach, warzywach liściastych. Niedobór tego pierwiastka hamuje zdolność uczenia się.
  • magnez – chroni nas przed negatywnym wpływem (szczególnie na mózg) metali ciężkich. Znajduje się m.in. w kakao, awokado, grejpfrutach czy bananach. Więcej o tym pierwiastku przeczytacie TU (klik).
  • cynk – zwany jest pierwiastkiem inteligencji. Obficie występuje w ostrygach, ale dobrym, lokalnym jego źródłem są pestki dyni, warzywa kapustne i strączki oraz siemię lniane.
  • NNKT czyli niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe – bez nich osłabiona jest nasza koncentracja, pamięć, a do tego można popaść w apatię! sięgajmy zatem po oliwę i orzechy!

    Czego potrzebujemy poza dietą?

    Wprowadzenie do diety powyższych składników i spożywanie ich codziennie (naturalnie w ramach regularnych posiłków) to połowa sukcesu. Trzeba także pamiętać o:
    • wodzie – wspomaga ona przemiany biochemiczne w mózgu i jest niezbędna do prawidłowego przebiegu wszystkich procesów w organizmie
    • śnie – wtedy nasz organizm się dotlenia, regeneruje i odpręża
    • aktywności fizycznej – niech to będzie chociaż spacer na świeżym powietrzy! I znów kluczowe jest tu natlenienie!

    A o alkoholu, kawie, tytoniu to lepiej zapomnijmy!

    Gotowi by wrócić za biurowe, szkolne czy akademickie biurko?

    Komentarze