Wiosenny detoks warzywny, czyli dodaj sobie energii!

Wiosenny detoks – czy to oklepane hasło czy jednak zabieg, którego potrzebuje nasz organizm? Zdecydowanie jesteśmy zwolennikami pierwszej wersji – tak jak w domu, samochodzie czy ogródku czasem sprzątamy, tak samo porządki należą się nam. Często przechowujemy w sobie, nawet nieświadomie, masę niepotrzebnych i często szkodliwych, związków, złogów i innych dziwnych substancji czy żyjątek nas zamieszkujących.

Wiosenny detoks – od czego zacząć?

Oczyszczanie, bez względu na to czy robimy je na wiosnę czy przed jesienią, powinniśmy zacząć od 2 kluczowych rzeczy. Pierwsza z nich, to szczegółowe zaplanowanie tego procesu, a druga to wzmocnienie organizmu. Dlaczego? Taki proces jest bardzo wymagający dla naszego organizmu. Przez określony czas będziemy żywić się ograniczoną grupą produktów, kaloryczność też zwykle jest niższa. To dla naszego ciała szok i wyzwanie. Dlatego zajmijmy się tym szczegółowo i porządnie!

Zanim jednak zajmiemy się wprowadzaniem do diety zwiększonej podaży produktów, które oczyszczają organizm, musimy  zadbać o… sen! Tak! Żyjemy w ciągłym pędzie, stresie, nie dosypiamy. A nasze ciało potrzebuje odpoczynku i regeneracji. Wtedy też, gdy jesteśmy wypoczęci, łatwiej przebiegają wszystkie procesy w naszym organizmie. Zatem na czas detoksu i na czas przed oczyszczaniem postarajmy się wyrzucić z kalendarza wszystkie niepotrzebne zajęcia, odłączyć od rozpraszaczy, aby po prostu nabrać fizycznie sił. Wtedy nasz organizm będzie wzmocniony.

A w kwestii wspomnianego planowania, warto zadbać o:

  • stały harmonogram dnia – przydaje się też nie tylko na czas wiosennego oczyszczania – czyli stałe godziny posiłków, czas na pracę, czas na rozrywkę i odpoczynek
  • dostępność wszelkich produktów, które będziemy spożywać i rozplanowanie ich na poszczególne dni, wg preferencji smakowych i możliwości przygotowania. Czyli jednym słowem: nie planujemy gotowania na dzień, gdy jesteśmy poza domem, na ten czas przygotujmy własne jedzenie na wynos, aby przypadkiem nie skusiło nas jedzenie na mieście.
  • optymalną długość snu, o czym już wspomnieliśmy.

Ponadto przy wyborze czasu oczyszczania warto zwrócić uwagę, czy akurat wtedy nie wypadają jakieś ważne uroczystości, delegacje czy spotkania, które mogłyby zaburzyć nasz wiosenny detoks.

Co jeść, aby wesprzeć naturalne procesy oczyszczania organizmu?

Zanim wylicytujemy, które produkty wykazują działanie detoksykujące, chcemy zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz: na każdym kroku jesteśmy bombardowani ksenobiotykami, czyli substancjami, które trafiają do organizmu z zewnątrz. Wśród nich są wszelkiego rodzaju konserwanty, barwniki, ulepszacze i pestycydy, metale ciężkie znajdujące się w żywności, ale także toksyny z którymi mierzymy się na codzień w domach, w komunikacji miejskiej czy podczas stosowania chemii gospodarczej. Mówimy o tym, aby świadomie wybierać produkty i rozwiązania naszych potrzeb, aby w każdy możliwy sposób ograniczyć dostęp i ekspozycję na trujące składniki.

Najłatwiejszym w wykonaniu detoksem jest bazowanie na warzywnych koktajlach oraz kaszach z warzywami. Będziemy regularnie publikować dla Was szybkie, proste i zdrowe przepisy na oczyszczające dania. Ale dziś skupiamy się na tym, abyście przede wszystkim do swojej diety a czas porządków włączyli:

  • pomidory, szczególnie te poddane obróbce cieplnej, z uwagi na uaktywniony wówczas w nich likopen. Śmiało możecie  sięgnąć po bio sos pomidorowy, który odmieni niejedno Wasze danie!
  • marchew, czerwoną dynię i pomarańczową paprykę, z uwagi na dużą obecność beta karotenu w tych warzywach
  • wszelkie warzywa i owoce oraz natkę pietruszki, bo zawierają niezbędna do oczyszczania witaminę C, która też wzmacnia naszą odporność;
  • kurkumę – bo ma w sobie potężną kurkuminę. Więcej o tej przeciwzapalnej przyprawie przeczytacie w tym artykule “Kurkuma – przyprawy świata”;
  • orzechy, pełne ziarna zbóż i pestki – zawierają one cynk, selen, luteinę. Luteinę znajdziemy także w szpinaku, jarmużu, cukinii, kiwi i żółtkach jaj;

Czy to wszystko?

Nie bójcie się także sięgnąć po ostropest. Występujaca w nim sylimaryna jest związkiem o działaniu oczyszczającym, przeciwzapalnym, antyoksydacyjnym. Jest też ochroną dla wątroby przed trującymi substancjami. Spośród związków, które działają oczyszczająco, odtruwające i przeciwzapalnie warto wspomnieć także o antocyjanach, które znajdziemy w czerwonych owocach jaogodych czy granatach. Sok z granatu może stanowić doskonałą bazę do koktajlów! Kolejnym jest kwercetyna, której źródłem są: cebula, czosnek, szpinak i oregano – nie bez powodu są to jedne z podstawowych produktów wymienianych w walce z pasożytami!

Plan na wiosenny detoks już niebawem, a po gotowe przepisy na koktajle oczyszczające i wspierające odporność zajrzyjcie TU (klik)! I koniecznie do codziennej diety oczyszczającej dołączcie wszelkiego rodzaju kiszonki, w dużym naciskiem na zakwas z buraków!

Po gotowe przepisy na koktajle oczyszczające i wspierające odporność zajrzyjcie TU (klik)! I koniecznie do codziennej diety oczyszczającej dołączcie wszelkiego rodzaju kiszonki, w dużym naciskiem na zakwas z buraków!

Komentarze