Marchewka dla wsparcia skóry w upalne dni! I… na szybki obiad!

500 lat temu została wyhodowana odmiana słodkiej marchewki, która szybko wskoczyła wszystkim na talerze, choć jako znana już była w starożytności. Ale ponoć była niesmaczna.  Zjedzenie dwóch średnich marchewek może nas zmęczyć i nasycić – a to tylko ok 70-80kcal! Tak że bez wyrzutów sumienia można ją chrupać na II śniadanie i dodawać do koktajli i sałatek. To bogate źródło wielu witamin i minerałów, znajdziemy w niej witaminy B, C, D, E, K i beta- karoten (prowitamina A) oraz wapń, żelazo, fosfor, chrom, magnez, potas, sód, jod, krzem, chlor i siarkę.

Bio marchewka dla wsparcia skóry i wzroku

W lato, gdy zdecydowanie częściej doświadczamy ekspozycji na słońce, oczy zasłonięte sa ciemnymi okularami, to spożywanie marchewki pomoże nam zachować organizm w dobrej formie. A zawdzięczamy to zawartym w marchewce witaminom A i E.  Są one odpowiedzialne za prawidłowy i szybki cykl odnowy naskórka, opóźniają procesy starzenia się skóry. To znane i silne przeciwutleniacze. Ponadto surowa marchewka wykazuje szereg licznych właściwości:

  • hamuje apetyty, szczególnie na słodkie oraz jest dobrym wyborem przy profilaktyce i leczeniu cukrzycy
  • działa oczyszczająco, szczególnie przy zakwaszeniu krwi
  • łagodzi stany zapalne błon śluzowych żołądka oraz jelit
  • wspiera przy dolegliwościach reumatycznych
  • wspomaga wytwarzanie pokarmu u matek karmiących, wpływa korzystnie na jakość mleka i pomaga uregulować gospodarkę hormonalną, dlatego jest szczególnie polecana kobietom w ciąży

Czasem warto sięgnąć już po ugotowaną marchewkę, bo z niej także możemy przyrządzić pyszne i szybkie dania! A im mniej stania w kuchni a więcej na świeżym powietrzu, tym lepiej!

Błyskawiczna zupa krem z marchewki

  • paczka gotowanej bio marchewki (500g)
  • jabłko
  • 2 cm świeżego imbiru
  • 700 ml wody
  • 100 ml soku jabłkowego
  • łyżka miodu
  • 1/2 łyżeczki gałki muszkatołowej
  • 3-4 łyżki pestek dyni
  • oliwa z oliwek

W głębokim garnku rozgrzewamy oliwę i podsmażamy pokrojone na drobne jabłko i imbir, z łyżką miodu. Następnie dodajemy gałkę muszkatołowa, wodę i gotujemy 20 minut. Po tym czasie dodajemy sok jabłkowy, wrzucamy marchewkę, dokładnie mieszamy i gotujemy 5-7 minut. Następnie blendujemy na gładką masę. Na suchej patelni prazemy pestki dyni i posypujemy rozlaną do talerzy zupę.

I równie błyskawiczne risotto – doskonała baza do niejednego obiadu!

2 szklanki ryżu gotujemy przez kwadrans w 4 szklankach wody, z dodatkiem soli. Paczkę gotowanej bio marchewki wrzucamy do garnka z rozgrzaną oliwą, razem z puszką krojonych pomidorów i łyżką koncentratu pomidorowego. Dokładnie mieszamy i podduszamy 5-6 minut, następnie dodajemy 20-30 ml białego wina, sól, pieprz i zioła prowansalskie i znów dusimy 4-5 min. W kolejnym kroku blendujemy nasz sos, tak aby wyczuwalne były jeszcze kawałki marchewki. Dodajemy do niego ugotowany ryż i dokładnie mieszamy. Odstawiamy na kwadrans, by wszystko się przegryzło. Risotto można serwować z ulubionymi warzywnymi burgerami, pieczonymi pieczarkami, grillowanym tofu czy haloumi, a już niedługo z bobem!

Gotowana bio marchewka dostępna jest w sieciach sklepu Lidl i na biozfarmy.pl

A więcej przepisów marchewkowych „na już” znajdziecie na blogu: Gotowana Bio Marchewka

Komentarze