Pochodzenie produktów spożywczych w coraz większym stopniu wpływa na decyzje zakupowe klientów. Niemal połowa Polaków uważa, że na rynku powinno być więcej żywności od polskich firm – wynika z raportu Farmy Świętokrzyskiej „Trendy w ekozakupach Polaków”. Z kolei badania ARC Rynek i Opinia wskazują, że 40 proc. konsumentów z naszego kraju sprawdza, skąd pochodzi produkt, który kupują. Eksperci Farmy Świętokrzyskiej i Polskiej Izby Żywności Ekologicznej dodają, że oprócz kraju pochodzenia warto sprawdzać także sposób produkcji i wybierać jedzenie ekologiczne. Rozpoznanie takich produktów ułatwia akcja Polskiej Izby Żywności Ekologicznej „Zielony Tydzień”, która startuje 4 kwietnia. 

Chęć wspierania polskich producentów żywności, szczególnie tej ekologicznej, rośnie wśród konsumentów już od dłuższego czasu. Szczególnie w ostatnich tygodniach widać, jak duża jest potrzeba dokonywania świadomych decyzji zakupowych i jej faktyczny wpływ na gospodarkę i marki. Jednak wiemy, że nie zawsze łatwo jest odnaleźć się wśród wielu produktów na półkach. By pomóc w tym klientom, Polska Izba Żywności Ekologicznej już po raz kolejny organizuje Zielony Tydzień, w którym z radością bierzemy udział. To inicjatywa, w trakcie której można w korzystnych cenach spróbować tylko wiarygodnych, polskich i ekologicznych marek. Dzięki temu w przyszłości łatwiej nam będzie kupować to co dobre dla planety i gospodarki, a przy tym to, o czym wiemy, że nam smakuje – mówi Łukasz Gębka, Prezes Farmy Świętokrzyskiej.

Niemal połowa (48 proc.) respondentów zapytanych o to, co powinno zmienić się na rynku żywności w naszym kraju, wskazała, że powinno być więcej polskich produktów – pokazuje raport Farmy Świętokrzyskiej. Co trzeci chce, aby na półkach znajdowało się także więcej żywności ekologicznej. Dane pokazują, że klienci dobrze znają asortyment w sklepach i chcą dokonywać świadomych wyborów. Potwierdza to badanie ARC Rynek i Opinia, które wskazuje, że obecnie 4 na 10 konsumentów sprawdza pochodzenie produktu przed zakupem. 

Jedną z inicjatyw, które mają na celu ułatwienie konsumentom decyzji zakupowych i poznania lepiej wartościowych, polskich produktów, jest Zielony Tydzień organizowany przez Polską Izbę Żywności Ekologicznej.

Zielony Tydzień od 4 do 10 kwietnia

Zielony Tydzień to akcja Polskiej Izby Żywności Ekologicznej (PIŻE), podczas której przez 7 dni będzie można spróbować nowych smaków, odkryć nowych ekologicznych producentów, nowe sklepy z produktami bio i dowiedzieć się, dlaczego żywność ekologiczna jest lepsza. To też w końcu okazja, żeby po prostu za niższą cenę zrobić ekozakupy. Przez cały tydzień 4-10 kwietnia każdy chętny będzie mógł skorzystać z szerokiej oferty sklepów – członków PIŻE. 

Wpadliśmy na pomysł Zielonego Tygodnia zastanawiając się, jak świętować Dzień Ziemi, który przypada 22 kwietnia. Jest to dzień, w którym szczególnie zwracamy uwagę na zmiany klimatu, środowisko i również na to, co jemy. A żeby mieć pewność, że jemy zdrowo, to powinniśmy jeść ekologicznie. Stąd pomysł na akcję, w ramach której produkty eko będą w promocyjnych cenach. I chcieliśmy świętować nie tylko jeden dzień, ale cały tydzień – bo nasza planeta na to zasługuje – mówi Krystyna Radkowska, prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.

Jak rozpoznać, czy produkt jest ekologiczny i pochodzi z Polski? Wystarczy, że na opakowaniu znajdziemy znak ekolistka, czyli kształt liścia z białych gwiazdek na zielonym tle. Natomiast o tym, że pochodzi z Polski, dowiemy się po numerze, który jest pod ekolistkiem. Numery polskich jednostek certyfikujących rozpoczynają się od PL-EKO.

Więcej praktycznych informacji, szczegóły akcji i zasady udziału znajdują się na stronie: www.jemyeko.com/zielony-tydzien/