Dieta pełna witamin. Część II

Skoro wiemy już wiele o witaminach A, E, K, D i C, pora zajrzeć teraz do witamin z grupy B. Tak jak witamina C są one rozpuszczalne w wodzie, a ich nadmiar jest wydalany z organizmu. Nie są magazynowane tak jak witaminy D, E, K czy A dlatego powinniśmy zadbać aby w codziennej diecie ich nie zabrakło.

Do witamin z grupy B zaliczamy: B1, B2, PP, B6, kwas foliowy, B12, B8 i B5. Ich wspólną cechą jest troska o dobre funkcjonowanie układu nerwowego. Sprawdźcie, za co są odpowiedzialne poszczególne witaminy i skąd je czerpać:

Witamina B1: metabolizm węglowodanów, układ nerwowy. Znajdziemy ją w zbożach, nasionach strączkowych, żółtku jaja i mięsie. Jej niedobór wpływa na nadpobudliwość nerwową.

Witamina B2: metabolizm białek i tłuszczów, odporność organizmu, stan skóry, procesy widzenia. Aby uniknąć zapalenia skóry, zajadów czy nadwrażliwości na światło, nie zapomnij spożywać przetworów zbożowych z pełnego ziarna oraz mleka i jego przetworów.

Witamina PP: układ nerwowy, stan skóry. Jej źródła to: orzeszki, ziemniaki, drożdże, ryby i mięso. Brak objawia się zmianami skórnymi, bólami głowy.

Witamina B6: układy nerwowy i krwiotwórczy.  Wzbogać dietę o zielone warzywa, ziemniaki, strączki, ryby, aby uniknąć osłabienia, rozdrażnienia, bezsenności, zmian skórnych czy nawet niedokrwistości!

Kwas foliowy: zapobieganie wadom wrodzonym płodu, wywarzanie czerwonych krwinek, układ nerwowy. Pełne kwasu foliowego są ciemnozielone warzywa liściaste. Niedobór może skutkować niedokrwistością oraz wadami wrodzonymi cewy nerwowej u płodu.

Witamina H, B8: metabolizm białek i cukrów. Spożywanie warzyw, drożdży czy mleka pomoże utrzymać poziom tych witamin w normie i jednocześnie zapobiec chorobom serca, depresji. Ich brak może wpływać także na zaburzenia apetytu.

Witamina B5: metabolizm tłuszczów. Znajdziemy ją w zielonych warzywach liściastych, drożdżach czy mięsie. Odpowiada za energię organizmu, więc jeśli nie chcesz być zmęczony, to już wiesz, że dobrym rozwiązaniem będzie np. jarmuż!

Jak widzimy, zielone warzywa zawierają w sobie niemalże każdą z witamin z grupy B. Nasz wybór żywieniowy wydaje się teraz oczywisty, jeśli chcemy się cieszyć znakomitą kondycją układu nerwowego!

Podziel się...Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page

Komentarze