Orzechy w codziennej diecie – część II

W pierwszej części przewodnika po orzechach mówiliśmy o tym, że orzechy są dobrym i zdrowym źródłem tłuszczów w diecie. Każdy ich rodzaj różni się zawartością niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, a także wystepującymi witaminami i minerałami.

Dziś będziemy kontynuować opowieść o orzechach, przed Wami:

Orzechy nerkowca – pochodzą z Ameryki Południowej i w przeciwieństwie do pozostałych orzechów nie są twarde, a wręcz delikatne i kruche, dzięki czemu prawie każdy może cieszyć się ich niezwykłym smakiem. Orzechy nerkowca to bogate źródło jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Wspierają pracę serca i funkcjonowanie układu krążenia. Obecne w nich przeciwutleniacze odgrywają ważną rolę w profilaktyce antynowotworowej. Zawierają sporą ilość białka. Wśród witamin i minerałów znajdziemy: witaminy A, D, E, wapń, fosfor, miedź, potas, żelazo oraz sód – wspierają one prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Orzechy macadamia – uprawiane głównie w Australii, choć można je spotkać i na Hawajach. Należą do grupy orzechów o najwyższych właściwościach odżywczych. Charakteryzują się lekko kremowym smakiem, dlatego najchętniej wykorzystywane są do przyrządzania deserów (kremy) jak i pieczenia ciast i ciasteczek. Naturalnie wybornie smakują także surowe. Ponadto, pozyskuje się z nich olej. Do prozdrowotnych właściwości zaliczymy: działanie wspierające serce i układ krwionośny, obniżenie cholesterolu. Dzięki zawartości żelaza poprawiają obraz krwi i zapobiegają niedokrwistości.

Orzechy ziemne (arachidowe) – znane jako fistaszki są… zaliczane do roślin strączkowatych! Orzechy arachidowe zawierają dużą ilość białka, więc są dobrym rozwiązaniem dla wegan i wegetarian. Niestety są bardzo silnym alergenem. Są doskonałym wsparciem dla osób chorujących na depresję czy nerwicę, powiem zawierają dużo tryptofanu – aminokwasu odpowiedzialnego za produkcję serotoniny (hormon szczęścia). Fistaszki są cennym źródłem witamin z grupy B, odpowiedzialnych m.in. za sprawne funkcjonowanie układu nerwowego. Znajdziemy w nich także witaminę E, kwas foliowy, magnez, fosfor, mangan, cynk, żelazo czy selen. Spożywanie orzechów ziemnych może korzystnie wpłynąć na kontrolę masy ciała, ale także zapobiegać chorobom serca, chorobie Alzheimera czy rozwojowi komórek nowotworowych.

Orzechy pistacjowe – jedne z orzechów o stosunkowo niskiej kaloryczności, a nadal pełne wartości odżywczych. Znajdziemy w nich witaminy z grupy B, witaminę E (w postaci tokoferolu – witamina młodości), potas, żelazo, fosfor, magnez czy miedź. Cenione są za za obecność przeciwutleniaczy i właściwości antyoksydacyjne. Pistacje wskazane są osobom ze schorzeniami wzroku, bowiem zawierają luteinę oraz zeaksantynę, korzystnie działające na procesy widzenia. Obecny w orzechach nich błonnik wspomaga pracę jelit i utrzymanie prawidłowej masy ciała.

Mamy nadzieję, że teraz już nie macie wątpliwości co do zdrowych tłuszczów i codziennie kilka orzechów stanowi Waszą przekąskę!

Komentarze