Zdrowe gotowanie – czyli jak przyrządzać posiłki?

Listopad obfituje w różne „zdrowe dni”, m.in. świętujemy Dzień Weganizmu. Ale to też miesiąc gdzie na uwadze mamy zdrowe jedzenie i zdrowe gotowanie. To doskonała okazja, by obalić wszelkie mity dotyczące samego procesu gotowania i przetwarzania żywności.

Zdrowe gotowanie – czyli jak przyrządzać posiłki?

Witarianie chórem odpowiedzieliby, że najzdrowsza żywność to ta, która nie została poddana obróbce termicznej. Bez wątpienia w wielu przypadkach tak właśnie jest, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę warzywa i owoce. Świeże zawierają najwięcej witamin i minerałów, jednak niektóre lepiej jest podgrzać, by pozbyć się np. szczawianów, które raczej nam nie służą. Ale zdecydowana większość społeczeństwa codziennie sięga po coś ciepłego (głównie w porze obiadowej), bo po prostu nasze organizmy tego potrzebują.

Dlatego dziś prześwietlimy różne techniki gotowania i sami zdecydujecie, którą chcecie zapraszać częściej do swojego domu! Bo zdrowe gotowanie jest super!

Obróbka termiczna jedzenia:

  • Gotowanie na parze – uznany za najzdrowszy sposób obróbki termicznej warzyw, owoców, ryżu, kasz, makaronów czy ryb. Przygotowane posiłki są nie tylko smaczne, ale nie zostają pozbawione cenny wartości odżywczych. Nic nie ocieka ciężkostrawnym tłuszczem, ciężko też coś rozgotować i przypalić. Dostępność różnych garnków pozwala nam jednocześnie przygotowywać całe potrawy, gotując poszczególne składniki na różnych poziomach. Dzięki temu całe dania przesiąkają też smakowitym aromatem przypraw. Gotowanie tradycyjne (w wodzie) ma ten minus, że wpłynie zostaje zdecydowana większość witamin i składników mineralnych.
  • Duszenie – to połączeni 2 technik: krótkiego obsmażania i gotowania. Typowe duszenie polega na tym, że składniki zostają obsmażone na małej ilości tłuszczu w krótkim czasie, a następnie zalewane odpowiednio niewielką ilością wody i gotowane pod przykryciem lub pieczone w piekarniku. Ewentualnie, proces podsmażania można pominąć. Sposób ten pomaga zachować względnie dużo składników mineralnych i witamin.
  • Pieczenie – zapewnia nam, że potrawy są w miarę lekkostrawne, jeśli nie dodajemy wielkich ilości tłuszczu. Aby uniknąć ich wysuszenia, zwykle podlewa się wodą lub marynatą. Jednak zbyt długie pieczenie w wysokich temperaturach powoduje niszczenie składników mineralnych.
  • Grillowanie – technika kulinarna ostatnio dość kontrowersyjna! Ale przez wielu uwielbiana. Bardzo dużo materiałów wskazuje, że podczas grillowania powstają toksyczne związki chemiczne – węglowodory aromatyczne. Ale jest na to sposób! Stosowanie tacek, które zbierają ewentualny tłuszcz rozwiązuje problem! Ale przy grillowaniu warzyw ten aspekt nas nie dotyczy. Ważne jest, aby grillować nad ogniem, a nie w nim.

  • Smażenie – smażenie cieszy się najmniejszą sławą. Jednak jeśli przestrzega się kilku zasad, wcale nie musi być to niezdrowy sposób obróbki termicznej. Kluczowe jest to, aby nie smażyć na głębokim tłuszczu. I nie używamy tłuszczów, które już w niskich temperaturach zaczynają dymić, np. tak jak olej lniany – stosujemy go wyłącznie na zimno. Dobrym rozwiązaniem jest też używanie teflonowych patelni, na których można z powodzeniem smażyć bez oleju lub z dodatkiem minimalnej ilości. 

Mam nadzieję, że zainspirowaliśmy Was do refleksji na temat gotowania i jego sposobów i że świadomie wybierzecie najzdrowsze rozwiązania! I koniecznie zdradźcie, która forma obróbki termicznej jest Waszą ulubioną!

Komentarze